*

Poliittinen Piraatti Nyt blogahtaa

Uudistuksia kaivataan - Koulutus

Koulutuksesta leikataan.


Yleisesti ottaen, siihen panostetaan, mitä pidetään tärkeänä. Tosiasia on myös se, että jostain on leikattava, ja meillä on paljon asioita joista on varaakin leikata. (Tässä aikaisempi leikkauslistani.) Koulutus ei ole yksi näistä.

Koulutus on ehdottomasti yrittäjyyden ohella top-listan kärjessä asioissa jotka voivat nostaa Suomen suosta. Tosiasiahan on, ettei meillä ole minkäänlaista mahdollisuutta ruveta halpatyömaaksi.

Miten uudistaisin koulutusta?

1. Sijoitetaan siihen vähän enemmän rahaa.

2. Otetaan käyttöön lupaavia koulutuskokeiluja vähän laajemmin. Tämä on juuri sitä mitä tarvitaan. Tämä myös. Nykyaikaistetaan opetusta ja ei vain kaadeta saavista infoa ja rukoilla että jotain tarttuu. Katsotaan toimivatko nuo paremmin, laajennetaan testiä, jos homma toimii, koko maahan vaan...

3. Etäopetusta laajemmin käyttöön. Jo nyt jotkut Suomessa ovat käyneet lukion kokonaan verkon kautta etänä.

Verkossa on jo olemassa loistavia avoimia oppimateriaaleja ja näitä on monessa paikassa hyödynnetty. Khan-academyn avulla monissa kouluissa ulkomailla on jo mullistettu opiskelu. Sen sijaan, että opettaja luennoi, tehdään tunneilla tehtäviä ja annetaan kotitehtäväksi katsoa seuraava olemassa oleva luento Khan-academystä. Opettaja ei tarvitse tuhlata aikaa luennointiin, vaan voi kiertää oppilaita ja huolehtia siitä että tehtävät osataan. Khan-academyn tehtävien kautta saadaan myös opettajalle välitön palaute siitä, osataanko ne. Tämän artikkelin mukaan tässä on menty vieläkin pidemmälle... (artikkeli englanniksi)

On ollut jotain puhetta ammattikoulun yleissivistävien aineiden poistamisesta ja sen muuttamisesta taas kaksivuotiseksi. Periaatteessa en vastusta ajatusta, mutta tälle on tehtävä lisäksi vapaaehtoinen kurssipaketti jatko-opintokelpoisuuden turvaamiseksi halukkaille, muutenkin kuin lähtemällä amiksen jälkeen lukioon. Tämä ainepaketti olisi opiskeltavissa verkossa, mutta se olisi hyvä järjestää jotenkin muutenkin, esimerkiksi yhteistyössä lukioiden kanssa, koska etäopiskelu ei välttämättä sovellu kaikille hyvin. Tällä tavalla saataisiin hyöty siitä, ettei tarvitse tuhlata aikaa siihen mitä tietää ettei tarvitse, mutta jos tarvitsee, voi sen opiskella kuin ennenkin ja lähtee sitten jatko-opintoihin.

4. Sijoitetaan vähän avoimiin, laadukkaisiin oppimateriaaleihin. On paljon sellaista mitä tarvitsee ainoastaan kääntää, kuten Khan-academyn tuotanto. Paljon tarvitsee silti vielä tehdä.

Tämä olisi äärimmäisen kustannustehokasta, sillä suuren osan materiaalista tarvitsee tehdä _kerran_ ja ne on käytettävissä koko Suomessa lopun ikää, tai kunnes materiaali todetaan virheelliseksi tai vanhaksi. Yhden opettajan tarvitsee videoida muutama luento ja kymmenet tuhannet lapset voivat opiskella näin kurssin muutamalla kymmenellä henkilötyötunnilla! Tämä ei edes poista opettajien tarvetta kouluista, vaan nämä jäävät avustamaan ja vahvistamaan ja varmistamaan ja ohjaamaan oppimista.

Annetaan kansalle valmiudet opiskella niin paljon kuin halutaan, kustannustehokkaasti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän hexu980 kuva
Heikki Aukee

Justiinsa noin. Meillä OAJ ja yliopiston proffat ajattelee heidän suuren persoonansa olevan oppimiselle välttämätöntä. Ei se niin ole.

Kaikki luennot pitäisi olla netissä, tehtävät kouraan ja opettamisesta tehdä enemmän ohjaavaa. Mallivastaukset myös tärkeitä, muuten ei voi tietää onko ymmärtänyt oikein.

En katsonut noita linkkejäsi, mutta itsekin muistan lukeneeni verkon kautta lukion käyneestä henkilöstä, sekä lukion matematiikan opettajasta joka antoi koko kurssin kaikki tehtävät kerralla oppilaille ja laittoi heidät itse opiskelemaan asiat ja opettamaan toisiaan pienryhmissä.

Tulokset olivat parempia kun opiskelutavan sai itse valita ja nopeuden sovittaa omiin kykyihinsä. Samalla kiinnostus opetettavaan asiaan kasvoi. Luennoiminen tappaa motivaation opiskeluun, kun opiskelun tausta-ajatus (oppiminen) tuppaa samalla katoamaan.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Khan Academy on loistava. Sieltä löytyy matskua josta on iloa peruskoulusta aina yliopistoon saakka. Myös maailman huippuyliopistot tarjoavat erinomaista opetusta netissä ilmaiseksi. Esimerkiksi MIT:llä riittää kursseja niin paljon että porukka voi omalla sohvallaan opiskella vaikka insinööriksi.

Tuota materiaalia pitäisi osata käyttää hyväksi. Jossain päin maailmaa pidetään tärkeänä sitä että opettaja osaa nimenomaan opettaa ja että opiskelijat oikeasti osaavat sen mitä on tarkoituskin. Suomessa opettajat opettavat liian usein vain siksi että heidän on pakko tehdä sitä tutkimuksensa lomassa.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Jaaha, kun kauppiksesta poistetaan yleissivistävät aineet niin asiakaspalvelijat ja kirjanpitäjät saadaan valmistumaan vuodessa, tosin heikommalla kieli ja laskutaidolla. Jo nykyäänkin kauppiksessa opiskelu on pääasiassa pulpetissa istumista n. 2 1/3 vuottaja tästä liikuntaa vain yhden opintoviikon eli 30 tunnin verran koko opiskelun aikana.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

Ihmiset voisi opettaa opiskelemaan ja hyödyntämään niitä mahdollisuuksia joita esimerkiksi netti tarjoaa. Jopa liikuntaa voi harrastaa koulun ulkopuolella. Sopia vaikka luokkakavereiden kanssa että tänään mennään potkimaan palloa.

Jos joku haluaa opetella kirjanpidon, sen voi tehdä viikonlopussa netistä. Tai jos lineaarialgebra kiinnostaa, hyvän MIT:n kurssin käy parissa kolmessa viikossa iltaisin duunin ohella. Voit myös opetella ohjelmoimaan ja tehdä seuraavan hittipelin. Tai tutustua ohjelmoitavaan logiikkaan ja rakentaa talotekniikka-automaatiota. Voit käydä kosmologian kurssin ja lyödä uskovaisille jauhot suuhun tai lähi-idän historian kurssin ja yrittää ymmärtää miksi ne ovat koko ajan siellä toistensa kurkussa. Voit tutustua sijoittamiseen ja ruveta säästämään.

Maailma on auki osoitteessa www.youtube.com.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen

Entä jos koulun liikunta on opiskelijalle se ainoa kun luokkatoverit ei ota mukaan ja harraste- liikuntapalvelumaksuihin ei ole varaa. Istuminen ja istumatyö on terveydelle kaiken lisäksi lääkärien mukaan haitallista.

Algebrasta taas ei ole paljon ilo asiakaspalvelussa ja yrittäjyydessä kun tarvitaan visuaalista, psygologista, sosiaalista ja myynnin osaamista. Kauppiksessa opetetaan mm ympäristön ja visuaalisuuden vaikutusta. Itselleni mainostettiin että liiketalouden perustutkinto on myös ammatillisista aineista yleissivistävin.

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #5

En tiedä. Jos ei osaa liikkua vaikka haluaisi niin ei kai sille kukaan sitten voi mitään tehdä. Pitää varmaan vaikka kysyä naapurista että kuinka sitä liikutaan, jos se vaikka tietäisi. Katso vaikka jumppavideo netistä.

Lineaarialgebra on hyvin hyödyllistä jos meinaat vaikka ruveta koodariksi. Juutuubista löydät myös kursseja markkinoinnista, graafisesta suunnittelusta, psykologiasta, kauppatieteistä ja niin edelleen. Voi hyvin olla että se koulusi on ollut yleissivistävin mutta mikään ei vedä vertoja netille ja sen mahdollisuuksille. Et ole edes sidottu vain suomalaisiin näkökulmiin vaan voit oppia intialaiselta markkinointigurulta tai brasialaiselta graafikolta.

Edit. Itse kertaan juuri Fourier - analyysiä Stanfordin luentosarjalla. Tasokasta kamaa.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #6

Kun asuu kaupungiss jossa kaikki mahdollinen liikunta on kaupallistettu ja suositaan henkilöautoilua, jää sitä vähäosaisena ja yksinäisenä jotenkin yksinään liikkumatta mm motivaation puutteeseen vaikka kuinka koittaa (sosiaalisuudenpuute?) ja pääsee marisemaan muiden fillaristien kanssa huonoista pyöräteistä sekä vastuuttomista autoilijoista (autoilijat huom pyörätie ei ole ruuhkacaikaan ohituskaista eikä suojatie ole maaliviiva).
Harmittaa myös ettei itse opiskelua voi katsoa hyväksi työssä (jos sellaisen saa) siitä kun ei jää pysyvää todisteteita, toisaalta kaupan ja palvelun linjan voisi siirtää osaksi lukiota niinkuin baltiassa. Enemmänkin nuo meidän koulutunnit oli ryhmä työskentelyä ja tiedetyn vertailua oppilaiden kesken, opettajille jäi virka vain arvioida työn tulokset. Netistä toki löytää kaikkea hyödyllistäkin kuten sen ettei keskustelupalstojen perusteella digitalisaatio ole vähentänyt tarvetta päästä näpräämään tavaroita ja hakea kontaktia sekä laadukasta palvelua, siksi on tärkeää että yhä tehdään työtä myös ihmisten keskellä.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #6

Juu ja minä suunnittelen pikettyn ostoa (niitä vielä myydään suomalaisessakirjakaupassa).

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen Vastaus kommenttiin #8

Mulla on sulle parempi idea. Ota parin kurssin verran tilastomatikkaa ja analysoi itse statistiikkaa. Katso ensin millaisia päätelmiä pystyt tekemään itse.

Ja kyllä itse opiskellut asiat ovat iso meriitti työnhaussa. Sanot vaan että näytät mitä osaat. Julkisella puolella se muodollinen pätevyys ehkä merkkaa eniten mutta yksityisellä se mitä osaat.

Käyttäjän DanielMalinen kuva
Daniel Malinen Vastaus kommenttiin #9

Uskon enemmän vapauteen ja luövuuteen kuin lähtisi tilastojen kahleisiin, syy on nimittäin yksinkertaisesti selvä nimittäin ihmisillä on luontainen tarve tehdä asiosta karrikatyylistä ja korostaa vahvimpia piirteitä. Uutta voi vain luoda jos ei takerru kaavoihin. On myös toki muistettava että ihmiset pitää usein myös jostain vanhasta ja rustiikkisesta.

Toimituksen poiminnat