*

Poliittinen Piraatti Nyt blogahtaa

Kaikki blogit puheenaiheesta Nettiviestintä

Valhe- vai tietoyhteiskunta?

Lopulta tieto voittaa, koska emme voi elää harhakäsityksessä ja sitä ruokkivassa yhteiskuntailmapiirissä. 

Ydinviesti on viestinnässä tärkein asia!

Viestimme sosiaalisessa mediassa koko ajan, vaikka järkevintä olisi välillä pysähtyä ja miettiä omaa ydinviestiä, että mitä asiaa haluaa oikeasti painottaa viestinnässään. Toki viestinnässä painotus on vaikeaa, jos ottaa huomioon viestinnässä myös omat reagoinnit toisten julkaisuihin.

Bloggaus: seitsemän kärjistettyä tyyppiä

Saarnaaja (introverttius,  harhaisuus, olevaisuus, tuska, absurdi, nihilismi, rajallisuus...)

Tulkki (ekstroverttius, pyrkyryys, yrittäjyys, instrumentalismi, populismi, "intorealismi", estetiikka, kaksisuuntaisuus...)

Tietopankki (besserwisserismi, rationalismi, kommentaattorius, sokratismi, "hätätilaministeri", tiede, autismi...)

Aleksi Valavuori, sananvapaus ja vastuu sanoista

Kommentoin Veronika Honkasalon (vas.) jakamaa Silvia Modigin Facebook-kommenttia Aleksi Valavuoren aiheuttamasta homokohusta Twitterissä seuraavasti:

Ote Modigin kommentista:
"Ja tällä kommentilla Aleksi saa kaikki sateenkaarinuoret kokemaan etteivät ole tervetulleita tai "oikeita" lajin piiriin. Joku vastuu pitää urheiluvaikuttajalla olla."

"Voi kun ne ei taas ymmärrä mua".

Maassamme puhutaan aika paljon viestinnästä. Ja tätä koskevia ongelmia on monenlaisia. Koska elämme maassa jossa sananvapaus on enimmäkseen kunnossa, ongelmen luonne on hyvin erilainen. Maassamme on toki varmasti oikeitakin ongemia. Mutta suurin osa koteloituu kahteen lokeroon jotka eivät oikeastaan ole sananvapauden ongelmia vaan enemmänkin ensimmäisen maailman ongelmia jotka voidaan nähdä hienohelmaisuudeksi.

Sosiaalisen median suoja arkaluontoisia julkaisuja koskien?

Onko joku miettinyt sosiaalista mediaa koskien korkeaa luotettavuutta vaativia työtehtäviä?


Oikeamielinen viestintä?

 

Suljetun ryhmän viestinnässä yliölyöntien määrä kasvaa. Viestintä on aina oikeamielistä, jos se pyrkii kunnioittamaan läheisiä ihmisiä ja pitämään keskustelua yleisellä tasolla. Kriittiseen viestintään kuten väitteisiin tiettyjä henkilöitä vastaan pitää antaa vastineoikeus ihan kaikkien sosiaalisen median käyttäjien ja siksi kritiikki on hyvä esittää avoimin julkaisuasetuksin.

NARSISMIN KUOLEMA

Aikamme symboli on sosiaalisessa mediassa itse omasta itsestä otettuja kuvia narsistisesti jakava ihminen. Omakuvia täydentävät ikuistukset tilanteista, joissa pääsankari ITSE on kokenut jotakin mieleenpainuvaa. Illallinen ravintolassa, lomamatka, julkkiksen kohtaaminen, perhejuhla, harrastus tai uusi ostos sopivat muille esiteltäviksi asioiksi. Kaiken ydin on siinä, kuka MINÄ olen tai mitä MINÄ olen kokenut. Meistä on tullut ihmisiä, joita kiinnostaa oma napa. Omaa napaammekin enemmän meitä kiinnostaa vain tietää, mitä mieltä muut ovat meidän navastamme.

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä